Untitled Document
 Nové strany lákajú voličov na spravodlivosť a šport

Rok od parlamentných volieb sa  u nás s novými politickými stranami roztrhlo vrece. Okrem chronicky  známych mien Anny Belousovovej či Igora Matoviča sa v médiách v tejto  súvislosti skloňujú aj menej známi funkcionári, podnikatelia či skúsení politici,  snažiaci sa o politický comeback. Motivácií zakladania nových politických  subjektov je podľa sociologičky Oľgy Gyárfášovej viac. Okrem nespokojnosti  voličov s existujúcimi stranami a štiepenia v týchto stranách je to aj „príťažlivý  príklad iných strán, ktorým sa podarilo s novým „projektom“ úspešne vstúpiť do  parlamentu i do vlády.“
Gyárfášová hovorí, že cieľovou  skupinou nových strán „sú často mladí ľudia, ďalej zásadne nespokojní, ale nie  ešte úplne znechutení voliči, ktorí sú otvorení krátkodobej, často aj emotívnej  mobilizácii.“ Okrem bližšie neurčenej ideovej vymedzenosti vraj strany rady  používajú všeobecne platné a nespochybniteľné pojmy, akým je napríklad  „spravodlivosť“. Do názvu strany si ju zvolila skupina okolo podnikateľa  Vladimíra Strýčka, ktorého Právo a spravodlivosť (PAS) chce podľa  vlastných slov „bojovať proti všeobecnej nespravodlivosti a dosiahnuť, aby  Slovensko bolo konečne právnym štátom.“ 
Potrebu zabrániť bezpráviu avizovala  aj bývalá podpredsedníčka Slovenskej národnej strany (SNS) Anna Belousovová.  Spolu s kolegom Rudolfom Pučíkom sa rozhodli založiť stranu s názvom Národ  a spravodlivosť (NAS). „Chceme tieto princípy obrany národa a  spravodlivosť dostať do všetkých oblastí života – zdravotníctva, sociálnych  vecí, ekonomiky.“ Sociologička si však myslí, že NAS bude mať problém vymedziť  sa voči SNS. „Zatiaľ nie je jasné, čo bude špecifikom, kompetitívnou výhodou NAS.  Pani Belousovová sotva môže s pánom Slotom súťažiť, kto je väčší a vulgárnejší  nacionalista,“ konštatovala Gyárfášová. 
 
V nedávno zverejnenom  prieskume verejnej mienky agentúry MVK Belousovovej strana získala 2,2 percenta  hlasov všetkých opýtaných, čím stlačila SNS Jána Slotu pod prah zvoliteľnosti. Rozdelenie  hlasov národniarov pripomína scenár z volieb v roku 2002, keď sa po  odštiepení ani jeden z dvojice nedostal do parlamentu. 
Veľký úspech v prieskume  zaznamenala ešte neexistujúca strana nezávislého poslanca Igora Matoviča, ktorý  chce umožniť kandidovať do zákonodarného zboru ľuďom neprislúchajúcim  k žiadnej politickej strane. „Igor Matovič preukázal svoj marketingový  talent už pred voľbami 2010. Jeho priamočiarosť a veľmi nepolitický obyčajný  jazyk sú iste príťažlivé v čase, keď väčšina politikov už zabudla normálne hovoriť,“  hodnotí Gyárfášová. „Pre jeho ďalší úspech však budú dôležité aj témy, inými  slovami – obsah.“  
Nájsť si svoje miesto v širokom  spektre politických strán chce aj projekt Strana občanov Slovenska (SOSKA), za  ktorým stojí prezident Slovenského zápasníckeho zväzu (SZZ) Peter Marček. Jeho  zámerom je zastupovať predovšetkým záujmy slovenského športu. „Hovoríme, že  táto strana je strana športovcov, pretože vznikla z popudu situácie, v akej sa  šport nachádza.“ Ďalší podfinancovaný rezort, zdravotníctvo, je prioritou nového  politického subjektu bývalého poslanca Národnej rady SR za ĽS-HZDS Milana  Urbániho – Strany moderného Slovenska. Vyštudovaný gynekológ Urbáni tvrdí, že  nezakladá stranu na jedno použitie. Podobne sa však vyjadroval aj  o Aliancii za Európu národov (AZEN), s ktorou ako predseda neuspel  v minuloročných voľbách. 
Na začiatku vzniku každej politickej strany je rétorika podčiarkujúca  nevyhnutnosť jej  existencie a vábivé  heslá sľubujúce zmenu. „Výhodou je, že sľuby nemajú žiadne obmedzenia realitou  a naši voliči stále ešte pri rozhodovaní sa o tom, koho budú voliť, viac  pozerajú dopredu – čiže sú náchylní uveriť prísľubom „šťastných zajtrajškov“ a menej  reálne zhodnocujú reálny výkon strán, ktoré už mali šancu ukázať, čo vedia,“  uzatvára Gyárfášová. 
Autor: Ivana Kvetková